jc1.se Allt om företag

Bli framgångsrik genom valet av anställda

Det finns många faktorer till varför ett företag blir framgångsrikt. En av de främsta faktorerna är dock att använda sig av rätt sorts personal och att verkligen tänka igenom sin rekrytering.

pexels-photo-57825I ett tidigare inlägg har vi skrivit om hur man som företagare kan bli framgångsrik genom att kvalitetssäkra sitt företag och varumärke via ISO-certifiering, och att nyckeln till framgång är att kontinuerligt arbeta med underhållning och förbättring av sin organisation. När det gäller företagets underhållning är en av de främsta faktorerna för att lyckas att anställa rätt sorts personal. När man tänker på rekrytering är det vanligast att man förknippar detta med Arbetsförmedlingen, som är Sveriges största förmedlare av jobb. Enligt en undersökning av Västsvenska handelskammaren använder dock nästan tre av fyra företagare inte Arbetsförmedlingen som primär källa för rekrytering, skriver Göteborgsposten. Istället för Arbetsförmedlingen använder sig arbetsgivare till 84% av kontakter. Ett annat sätt som visat sig effektivt är att använda mer specifika branschnätverk för att avgränsa urvalet.

Vad ska man tänka på när man anställer?

Det första steget man som arbetsgivare kan ta när det gäller att anställa är att göra en behovsanalys. Frågor man då kan anställa sig är vilken typ av erfarenhet och kompetens företaget behöver för att utvecklas. Är det relevant att anställa någon över en lång tid eller enbart för en viss tidsperiod eller ett specifikt projekt? Vilken typ av arbetsuppgifter vill man delegera till den anställda? Det många arbetsgivare gör fel enligt en artikel på Företagande.se är att anställa personer som liknar en själv. Detta leder till att företaget blir ensidigt, och det är i många fall bättre att sträva efter en balans. Man bör istället fråga sig vilka arbetsuppgifter som kommer att förekomma i den nya rollen och vilka egenskaper som är en fördel för dessa uppgifter.

Hur vet man vem som är rätt för jobbet?

Det kostar både tid och pengar att ha anställda, därför är det viktigt att man satsar dessa resurser på rätt person. Att ha flera Cv:n eller intervjuer att göra ett urval ifrån är en bra idé för att kunna jämföra olika sorts kompetenser och personligheter. Att sedan be om betyg eller referenser kan ofta bidra till att förstärka eller försvaga intrycken. En ytterligare väg att gå, som blir allt vanligare, är att ge någon en provanställning eller en kortare arbetspraktik. På så sätt kan både arbetsgivare och arbetstagare få möjlighet att känna på om det fungerar eller ej, och vad som känns rätt eller fel.