jc1.se Allt om företag

Snygga – och bra – kampanjer

Det är skillnad på bra reklam, och bra reklam. Det är även viktigt för företag att ha en förståelse på reklamens stora inverkan.

Allt behöver inte handla om tv-reklam. Genom att ha en bra fordonsprofilering med snygg bildekor når du människor ständigt och får ut ditt budskap. Hur många är det inte som blir lite sugna på cola när den stora röda Coca-Cola bilen far förbi? När det kommer till att få till en bra reklamkampanj så handlar det mycket om att reklambyrån ska ha stor förståelse för kunden och dess märke – men även att kunden ska lita på sin byrå. I de bästa av alla tänkbara världar ska det vara en vacker relation med stor tillit.

Kampanjer som lyckats

Det är lätt att minnas dåliga tv-reklamer. Kanske för att vi stör oss så mycket och därför så sätter dem sig på vår minne och gnager sig fast. Men, när det kommer till bra reklam så får vi en känsla att, när vi befinner oss exempelvis i matbutiken, att vi ska ha ett visst typ av märke för det känns tryggare. Och, viktigt att bena ut är att det är skillnad på bra reklam och bra reklam. Med detta menas att bra reklam kan vara reklam som vi personligen tycker är roligt, men ska det vara riktigt bra reklam ska den ge en effekt som uppnå de mål som man tagit fram: reklamen ska sälja. Här om dagarna så var det många som höjde på ögonbrynen och det gick vilt till i fikarummen då många pratade om att Tommy Nilsson bytt efternamn till Black och ska nu sadla om till en mer hårt framtoning. Allt var ett pr-trick och för att få up}}

Ibland dyker det upp reklamkampanjer som sticker ut och får alla andra att blekna. Att lista alla dessa här blir en för lång lista och det finns så många bra sajter och bloggar man kan följa för att hänga med. Man kan även surfa in på Google för att hitta bra reklamfilmer – och mindre bra. Här kommer lite kampanjer och hur man kan tänka för att sticka ut.

  • Magasin 3. Vad gör man om man som liten privat konsthall ska konkurrera mot jätte Moderna museet. Jo, man visar att man är bättre och med slagord som: ett modernare museum få man konstintresserade att valfärdas. Spiken i kistan var när Moderna hade en stor utställning med Picasso och Duchamp och Magasin 3 kommer upp med kulturtavlor som lyder: Picasso & Duchamp = Henning. Det gäller att både ha humor och att våga för att lyckas sticka ut.
  • En annan väldigt bra reklam var den som Mini Cooper körde och som var en digital kampanj där alla som var med i tävlingen, som var en sorts kurra gömma där en hade bilen och de andra skulle gånga den. Alla var uppkopplade och kom man i närheten av personen som hade bilen så fick man ta över. Detta blev en stor snackis och fick fart på människorna. Den som höll på bilen när tävlingen var slut fick den.