Starta butik – Exponera dina produkter rätt!

Går du i tankarna om att öppna en egen butik? Att starta eget är ett stort steg och det är mycket planering som krävs för att det ska rulla på redan från start. Genom rätt typ av marknadsföring kan du dock komma långt. Du behöver se till att dina produkter får så stor exponering som möjligt, samtidigt som kunder ska lockas att faktiskt komma in i din butik.

Det finns många olika typer av butiker runt om i Sverige. Det finns butiker som säljer inredning, kläder, konst, dekorationer, blommor och mycket mer. Konkurrensen är således väldigt stor, nästan oberoende av vad det är för produkter eller bransch som du vill rikta in dig på. För att lyckas med din butik och få så många kunder som möjligt är det viktigt att du presenterar dig på rätt sätt. Det är dock inte enbart du som företagare som ska få lysa, utan det är främst dina produkter som ska stå i strålkastarljuset.

produktexponeringExponera produkterna

Genom att visa vad det är som din butik erbjuder kommer det att vara lättare för dina kunder att hitta rätt. Du behöver se till att du tar varje möjlighet som finns för att säkerställa att ditt företag får synas så mycket som möjligt. Hur stort exponeringsbehov du behöver kan dock variera kraftigt. Om du vänder dig till Displayexperten har du möjlighet att få skräddarsydda lösningar som fungerar för just dig. Som ny butiksägare är det inte alltid lätt att veta vilket behov det är som man har. Det är viktigt att du först funderar på var behovet är som störst och därefter tittar på de alternativ som finns. För dig kanske det lämpar sig utmärkt med golvdisplayer medan en annan butik föredrar displayer för kassadisken.

Styla skyltfönstret snyggt

butiksfönsterHur ditt skyltfönster ser ut är också avgörande för hur många kunder du kommer att få. Det är viktigt att du skapar ett skyltfönster som är snyggt, men även ett som skapar nyfikenhet. Här nedan följer några tips på hur du lyckas med skyltningen.

  • Försök att använda dina produkter för att berätta en historia. Du kan till exempel skapa ett tema och enbart använda dig av de produkter som du säljer mest av
  • Ditt budskap ska vara i kundernas ögonhöjd när de passerar din butik. Det bästa sättet är att gå ut på gatan och se var ögonhöjden kommer att hamna för kunden. Placera ditt budskap här!
  • Byt ut produkterna i ditt skyltfönster ofta och se till att skapa nya teman med jämna mellanrum. Det är också viktigt att du städar bort smuts och damm som samlas.
  • Rätt belysning i ditt skyltfönster är avgörande för hur dina produkter kommer att framställas, men också hur många som faktiskt kommer höja blicken och kika in. Se till att du har ordentligt med belysning på produkterna, till exempel genom att använda dig av strålkastare.
  • Ibland kan en bakgrund vara det enda du behöver för att dina produkter ska lyftas fram ordentligt. Fundera över vilken bakgrund som skulle kunna passa i just din butik.