jc1.se Allt om företag

Starta och driva e-handel – do’s and don’ts

pexels-photo (2)För att lyckas inom e-handel så gäller det att bland annat satsa på försäljning, men också på leverans. Det hänger på att dina kunder ska bli nöjda, något som inte alla lyckas med.

Det finns många saker att ha i åtanke om du ska jobba med e-handel. Oavsett om du ska starta eget eller inte så finns det flera Do´s and Don´ts. Här följer några tips.

Satsa på bra framtoning, packmaterial och leveranser

Professionell framtoning kan du hålla genom att ha packtejp med ditt företagsnamn. Det är praktiskt och viktigt för att det du sänder till kund ska vara välpaketerat och komma fram i bra skick. Det finns vissa förväntningar när man beställer något på nätet, och det gäller att både paketering, vara och att det anländer i tid. Det gäller att inte bli som Postnord, som mångt och mycket tycks ha sabbat för sig själva.

Misstag att lära av

Och när det gäller Postnord så finns det mycket att anmärka på. Det senaste är att Postnord har lämnat flera orter utan post, läs mer, något som inte precis är förtroendegivande. Detta har det bland annat klagats på:

  • Många paket som blir försenade.
  • Många personer som inte ens fått sina paket på sådana orter där de delar ut post.
  • Saker har anlänt skadade i ett väldigt tilltygat emballage.
  • Tomma paket har anlänt.
  • Dålig kundservice.

Det är viktigt att hålla deadlines och leveranstider för att få behålla dina kunder. Men nu pratas det dock att Postnords service kan bli ännu långsammare och kosta desto mer, skriver Nyheter 24 i en artikel. Att ett sådant stort och väletablerat företag som fokuserar på försändelser lyckas tabba sig, så kan du förmodligen också det. Lär av deras misstag och säkra upp för dig själv genom att inte lova leveranser oms du inte kan hålla, det vinner du inte på i längden.

Fokusera på försäljning och besökare

Men för att kunna leverera bra service och försändelser till dina kunder måste du också satsa på försäljningen, något som kanske säger sig självt. Satsa på kvalitativa varor istället för mängd, och försök sätta en nisch på varför besökarna ska välja just dig. Gör det enkelt för besökare att navigera på din sajt och köpa dina produkter. Ha lockpriser och marknadsför dig väl digitalt. Hitta rätt kanaler för detta och jobba med att få fler besökare till din e-handel genom att skapa medvetenhet om ditt företag och vad det erbjuder sina kunder, skriver ehandel.se i en artikel.