Tips för dig som tänkt starta e-handel

Om du går omkring och har storslagna planer på att starta en butik på nätet så får du här några användbara tips att inspireras av.

När du ska starta en e-handel är det bra att tänka på två saker. Börja snabbt med din affärsidé och se till att du väljer en smart digital lösning så är du snart igång. Här är några fler tips att tänka på:

  1. Bygg marknadsföring genom kanaler i sociala medier. Det tar tid men det kan ge massor av marknadsföring på sikt som inte kostar något. Ta bilder på produkter och lägg upp på Instagram, eller kör tävlingar där alla som följer är med i en utlottning av fina priser.
  2. Bestäm vilken nisch du har tänkt sälja inom. Vilken är din målgrupp? Ålder, kön, inkomst/prisklass? Hitta en nisch istället för att försöka sälja allt till alla.
  3. Avgränsa utbudet i början. Du kan bygga ut sortimentet allt eftersom. Börja med några väl utvalda och testade varor som du tror på eller som du vet säljer. Försök att komplettera utbudet inom befintliga produktkategorier innan du lägger till nya. Folk väljer hellre mellan 20 sandaler än 2 sandaler, 2 t-shirts, 2 sneakers och så vidare.
  4. Bygg ditt varumärke. Kunderna lockas i längden inte endast av produkterna och låga priser utan även av ett varumärke som är attraktivt. Lägg därför lite pengar, tid och resurser på till exempel en snygg logga och en hemsida som lockar till köp, samt annat som gör varumärket starkare.
  5. Konkurrera inte endast med låga priser, tillför något unikt. Ett lågt pris är visserligen en tydlig fördel men om du tänker dig att konkurrera med låga priser så skjuter du dig själv i foten lite grann. Du målar in dig i ett lågprishörn där du behöver låga marginaler och stora volymer. Detta gör att du behöver marknadsföra mer för att hålla volymerna uppe och dessutom alltid anstränga dig för att hålla priserna lägst – annars kan kunderna gå till någon annan.
  6. Använd andra kanaler för merförsäljning. Kanske kan du sälja lite mer genom t.ex. Fyndiq, Tradera eller Cdon? De tar kommission men i gengäld sprider du e-handelns varumärke.
  7. Samarbeta med andra aktörer som också tänker sälja grejer på nätet eller redan är igång. Ni kanske inte ens säljer saker inom samma bransch? Toppen! Om du till exempel säljer kläder och skor och någon annan specialiserar sig på väskor eller skönhetsprodukter så kan ni boosta varandra genom att länka och göra reklam för varandra. På det viset så kan ni nå ut till flera.